De kracht van storytelling
Storytelling is tegenwoordig vrijwel onmisbaar in elk marketingcommunicatieplan. Met de overvloed aan content op sociale media is er veel concurrentie voor de aandacht van jouw (potentiële) klant. Door storytelling roep je emoties op bij de kijker, waardoor de boodschap veel beter blijft hangen. En dat is precies wat je wilt. Maar hoe zorg je ervoor dat je boodschap echt goed overkomt? Bij Remembair zijn we ervan overtuigd dat verhalende video’s het middel zijn om jouw merk te onthullen en blijvende impact te creëren.
wat is het doel van storytelling?
Het doel van storytelling gaat veel verder dan alleen het vertellen van een verhaal. Het draait allemaal om het creëren van een emotionele connectie met je publiek. Door verhalen te vertellen op een authentieke manier, kunnen we niet alleen jullie boodschap overbrengen, maar ook de waarden en visie delen op een manier die de doelgroep raakt en inspireert. Storytelling is een krachtig instrument om een blijvende impact te creëren en een sterke band op te bouwen met je publiek. Door storytelling te gebruiken in jouw marketingcommunicatieplan kan je jouw bedrijf onderscheiden met concurrenten. Het gevoel en de emotie die bij de klant opgeroepen worden bij jouw bedrijf maken het verschil.
wanneer heb je goede storytelling?
Bij storytelling is het belangrijk dat het publiek zich kan identificeren met het verhaal. Door storytelling wordt een product of dienst meer dan alleen dat. Laat het bedrijf tot leven komen en geef normen aan waarden aan elk onderdeel van het verhaal. Door bijvoorbeeld personages te creëren krijgen de kijkers een meelevend gevoel met het verhaal. Hierdoor raken ze dus ook verbonden met jouw bedrijf.
Video storytelling bestaat uit 5 belangrijke ingrediënten:
- Er is een karakter waarmee de kijker zich kan identificeren. Dit geeft een gezicht aan jouw bedrijf waardoor je klanten er meer gevoel bij krijgen.
- Er is een setting waar het verhaal zich afspeelt, ook dit moet herkenbaar zijn voor het bedrijf. Over elk onderdeel moet goed nagedacht worden.
- Er is sprake van een conflict wat opgelost moet worden. Hierdoor komt er spanning in de video, waardoor er meer emotie op komt bij de kijker. De boodschap die jij wilt afgeven met het verhaal blijft beter hangen wanneer er emotie bij komt kijken.
- In het verhaal zit een plot, de video moet ergens om draaien en het verhaal moet zich kunnen ontwikkelen.
- Om eentonig te blijven zit er een thema aan het verhaal, zoals angst, passie geluk of liefde.